Regulamin Komisji Opiniującej

Regulamin przyjęty uchwałą Walnego Zebrania ŚSRM w Kielcach Nr 4/2024 z dnia 19.06.2024 r.

REGULAMIN KOMISJI OPINIUJĄCEJ Świętokrzyskiego Stowarzyszenia Rzeczoznawców Majątkowych w Kielcach

Rozdział I

Przepisy ogólne

§ 1

  1. Komisja Opiniująca Świętokrzyskiego Stowarzyszenia Rzeczoznawców Majątkowych w Kielcach, zwana dalej „Komisją Opiniującą” dokonuje ocen prawidłowości sporządzenia operatów szacunkowych i innych opracowań na podstawie art. 157 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami.
  2. Komisja Opiniująca i jej skład osobowy powoływana jest Uchwałą Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
  3. Skład osobowy Komisji Opiniującej proponuje Zarząd Stowarzyszenia. Kandydaci do Komisji Opiniującej mogą być także zgłaszani przez członków Stowarzyszenia na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia. Kandydaci do Komisji Opiniującej winni wyrazić zgodę na pracę w Komisji.
  4. Komisja Opiniująca działa na podstawie Statutu Stowarzyszenia i niniejszego Regulaminu.
  5. Komisja Opiniująca używa pieczęci podłużnej z napisem „Świętokrzyskie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Majątkowych w Kielcach. Komisja Opiniująca”.

§ 2

    1. Używane w dalszej części wyrazy/skróty oznaczają:

    – „Stowarzyszenie” – Świętokrzyskie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Majątkowych w Kielcach, które stanowi organizację zawodową rzeczoznawców majątkowych w rozumieniu art. 4 pkt. 15 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami zwaną dalej „UGN”,

    – „Zarząd” – Zarząd Świętokrzyskiego Stowarzyszenia Rzeczoznawców Majątkowych w Kielcach, – 2 –

    – „Regulamin” – niniejszy regulamin,

    – „Inne opracowania” – opracowania i ekspertyzy nie stanowiące operatów szacunkowych, o których mowa w art. 174 ust. 3a UGN, jeżeli dotyczą określenia wartości nieruchomości,

    – „Przewodniczący” – Przewodniczący Komisji Opiniującej ŚSRM,

    – „Wiceprzewodniczący” – Wiceprzewodniczący Komisji Opiniującej ŚSRM,

    – „Rozporządzenie” – rozporządzenie wydane na podstawie art. 159 UGN,

    – „Standardy zawodowe” – Standardy Zawodowe Polskiej Federacji Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych,

    – „Opinia” – opracowanie sporządzone na piśmie, którego przedmiotem jest ocena prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego lub innych opracowań,

    – „Postępowanie oceniające” – ogół czynności związanych z przeprowadzeniem oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego lub innych opracowań,

    – „Zespół Oceniający” – zespół powołany w celu dokonania oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego lub innych opracowań, w trybie określonym w art. 157 UGN,

    – „Zamawiający” – podmiot, na potrzeby którego dokonywana jest ocena prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego lub innych opracowań, na podstawie umowy zawartej ze Stowarzyszeniem lub stosownego postanowienia powołującego Stowarzyszenie do dokonania oceny operatu szacunkowego lub innych opracowań.

§ 3

  1. Komisja Opiniująca składa się z Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza, Kolegium Arbitrażowego i członków Komisji Opiniującej.
  2. Kadencja Komisji Opiniującej trwa 3 lata, rozpoczyna się i kończy w tym samym czasie co kadencja Zarządu Stowarzyszenia.
  3. Przewodniczącego wybierają członkowie Komisji Opiniującej spośród siebie. Wiceprzewodniczącego i Sekretarza wybierają członkowie Komisji Opiniującej na wniosek Przewodniczącego. Zarząd Stowarzyszenia powołuje Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza w formie uchwały.
  4. Wiceprzewodniczący wykonuje wszystkie czynności Przewodniczącego na podstawie jego upoważnienia oraz w uzasadnionych przypadkach, kiedy Przewodniczący Komisji Opiniującej wykonywać czynności nie może.
  5. Sekretarz Komisji Opiniującej sporządza protokoły z obrad plenarnych Komisji.
  6. Osoba powołana na funkcję Wiceprzewodniczącego i Sekretarza może pełnić jednocześnie funkcję członka Zespołu Opiniującego.
  7. Zarząd na wniosek Przewodniczącego powołuje w drodze uchwały, spośród członków Komisji Opiniującej 5-cio osobowe Kolegium Arbitrażowe.
  8. Kolegium Arbitrażowe wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Kolegium Arbitrażowego.
  9. Osoby powołane do Kolegium Arbitrażowego mogą pełnić jednocześnie funkcję członków Zespołu Oceniającego.
  10. Kadencja Kolegium Arbitrażowego wygasa wraz z kadencją Komisji Opiniującej.

§ 4

  1. Na Przewodniczącego i członków Komisji Opiniującej powoływane są osoby wykonujące zawód rzeczoznawcy majątkowego w rozumieniu art. 174 UGN, spełniające normy i zasady zawarte w § 41 Statutu Stowarzyszenia, po uprzednim wyrażeniu zgody.
  2. Skład osobowy Komisji w trakcie kadencji może zostać rozszerzony lub zmieniony na wniosek Zarządu, w drodze Uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
  3. Przewodniczący może powoływać, w uzgodnieniu z Zarządem, indywidualnie do poszczególnych spraw inne osoby posiadające specjalistyczną wiedzę jako ekspertów. Eksperci pełnią rolę doradczą w trakcie sporządzenia opinii.
  4. Członkostwo w Komisji Opiniującej ustaje na skutek:

 

  1. a) upływu kadencji,
  2. b) złożonej rezygnacji,
  3. c) skreślenia z listy członków Stowarzyszenia,
  4. d) śmierci,
  5. e) ograniczenia zdolności do czynności prawnych lub utraty praw publicznych,
  6. f) poniesienia kar dyscyplinarnych powodujących zawieszenie lub pozbawienie uprawnień zawodowych.
  7. Członek Komisji Opiniującej podlega zawieszeniu przez Przewodniczącego w wykonywaniu czynności opiniowania w przypadku wszczęcia wobec niego postępowania związanego z odpowiedzialnością zawodową lub karną. O wszczęciu takich postępowań członek Komisji Opiniującej obowiązany jest niezwłocznie powiadomić Przewodniczącego.
  8. Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i członków Komisji Opiniującej oraz inne osoby, o których mowa w ust. 3, uczestniczące w postępowaniu oceniającym obowiązuje zasada poufności w związku z informacjami i czynnościami wykonywanymi w ramach prac Komisji Opiniującej.
  9. Członkowie Zespołów Oceniających oraz inne osoby uczestniczące w postepowaniu oceniającym, odpowiadają solidarnie za sporządzenie oceny zgodnie z przepisami prawa, w szczególności za zachowanie bezstronności, obiektywizmu, zawodowej staranności oraz za formułowane uzasadnienie ocen i wniosków zawartych w opinii.
  10. Jeżeli w dacie wygaśnięcia kadencji Komisji Opiniującej prowadzone są, wszczęte wcześniej postępowania oceniające to kadencja członków Komisji Opiniującej powołanych do Zespołów Oceniających w tych sprawach ulega wydłużeniu do czasu zakończenia stosownych procedur.

§ 5

  1. Przewodniczący kieruje całokształtem prac Komisji Opiniującej, a w szczególności:

a) rozpatruje wnioski o dokonanie oceny prawidłowości sporządzenia operatów szacunkowych lub innych opracowań oraz kwalifikuje je do stosownego postępowania, względnie wniosek odrzuca,

b) kalkuluje koszty postępowania i określa wysokość wynagrodzenia Stowarzyszenia oraz Zespołów Oceniających,

c) przygotowuje projekty umów z podmiotami Zamawiającymi oraz Zespołami Oceniającymi,

d) powołuje Zespoły Oceniające ze wskazaniem Kierowników tych Zespołów,

e) zawiadamia zainteresowane osoby o wszczętym postępowaniu,

f) prowadzi z podmiotami Zamawiającymi korespondencję związaną z opracowaniem opinii,

g) weryfikuje projekty Opinii przed ich wysłaniem autorom operatów szacunkowych lub innych opracowań,

h) składa sprawozdanie z działalności Komisji Opiniującej na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia.

W przypadku, gdy Przewodniczący nie może czasowo wykonywać swoich obowiązków, jego kompetencje przejmuje Wiceprzewodniczący. W przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających wykonywanie czynności również przez Wiceprzewodniczącego, obowiązki w tym zakresie przejmuje Przewodniczący Kolegium Arbitrażowego.

Rozdział II

Postępowanie oceniające

§ 6

  1. Ocena prawidłowości sporządzenia operatów szacunkowych lub innych opracowań polega na bezstronnym sprawdzeniu przez Zespół Oceniający spełnienia przez rzeczoznawcę majątkowego (autora lub autorów operatu szacunkowego lub innych opracowań) wymagań przepisów prawa i Standardów zawodowych wskazanych w opiniującym opracowaniu, w szczególności w zakresie:

a) kompletności i podstaw prawnych,

b) poprawności i zasadności wykorzystanych danych oraz przyjętych założeń, a także odpowiedniości wykorzystanych danych,

c) przyjęcia do wyceny właściwego rynku nieruchomości podobnych ze względu na przedmiot, cel i zakres wyceny oraz cechy wpływające na wartość,

d) prawidłowości przyjętych podejść, metod i technik wyceny,

e) właściwości i zasadności analiz, opinii i wniosków.

2. Ocena prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego lub innych opracowań następuje z uwzględnieniem zasad oceny i zawartości Opinii w zakresie prawidłowości ich sporządzenia zawartych w „Dobrych praktykach w zakresie oceny prawidłowości sporządzenia operatów szacunkowych” przyjętych przez Radę Krajową PFSRM uchwałą Nr 1/01/2023 z dnia 20.01.2023 r.

3. Opinia o prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego lub innych opracowań przez Komisję Opiniującą ma formę pisemną, zawiera sentencję Opinii i uzasadnienie oraz jest podpisana przez członków Zespołu Oceniającego i Przewodniczącego.

4. W ramach oceny dokonywanej w trybie art. 157 UGN nie dokonuje się wyceny nieruchomości.

§ 7

  1. Zamawiającymi Opinię mogą być:
  2. a) osoby lub instytucje, które zleciły opracowanie przedmiotowego operatu szacunkowego lub innych opracowań,
  3. b) autor operatu szacunkowego lub innych opracowań,
  4. c) organy administracji publicznej i inne organy państwowe,
  5. d) instytucje lub osoby, które mają w tym interes prawny.

 

  1. Ocenie mogą podlegać operaty szacunkowe i inne opracowania sporządzone nie wcześniej, niż 2 lata wstecz, licząc od daty ich skierowania do oceny przez Stowarzyszenie. Zasada ta nie dotyczy operatów szacunkowych lub innych opracowań kierowanych do oceny przez instytucje publiczne państwowe i samorządowe, w związku z toczącymi się postępowaniami sądowymi, administracyjnymi, kontrolnymi itp.
  2. W ramach czynności wstępnych Przewodniczący powinien uzyskać od Zamawiającego informacje, czy:
  3. a) operat szacunkowy lub inne opracowania były wcześniej przedmiotem Opinii innej organizacji zawodowej rzeczoznawców majątkowych,
  4. b) operat szacunkowy lub inne opracowania zostały wykorzystane, tzn. czy dokonane zostały ich podstawie określone czynności prawne lub inne.

W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w pkt. a-b należy, w miarę możliwości, uzyskać stosowne dokumenty od Zamawiającego.

  1. Na podstawie analizy przedmiotu opiniowania (liczba operatów szacunkowych lub innych opracowań podlegających ocenie, stopień ich złożoności, charakter wymaganych kompetencji dla członków Zespołu Oceniającego), Przewodniczący opracowuje kalkulację za dokonanie Opinii i informuje Zamawiającego o możliwym terminie sporządzenia Opinii i wysokości wynagrodzenia Stowarzyszenia.
  2. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i uzyskaniu wszystkich informacji oraz zawarciu przez Stowarzyszenie umowy z Zamawiającym lub po wydaniu stosownego postanowienia właściwych organów o powołaniu Stowarzyszenia do oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego lub innych opracowań, Przewodniczący:
  3. a) powołuje spośród członków Komisji Opiniującej co najmniej 2-u osobowy Zespół Oceniający do sporządzenia oceny,
  4. b) wyznacza Kierownika Zespołu Oceniającego oraz przygotowuje umowę o dzieło z Zespołem Oceniającym,
  5. c) zawiadamia, z zastrzeżeniem ust. 7 autora/autorów ocenianego operatu szacunkowego lub innych opracowań o wszczętym postępowaniu, składzie powołanego Zespołu Oceniającego oraz o możliwości złożenia stosownych wyjaśnień dotyczących treści operatu szacunkowego lub innych opracowań w terminie 7 dni od daty otrzymania w tym zakresie wniosku Kierownika Zespołu Oceniającego.
  6. W postępowaniu oceniającym nie mogą brać udziału osoby, wobec których zachodzą przesłanki wymienione w art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego lub inne przesłanki, mogące budzić uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności i obiektywności.
  7. Jeżeli ocena operatu szacunkowego lub innych opracowań następuje na wniosek organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości, poinformowanie autora/autorów przez Przewodniczącego może nastąpić wyłącznie po uzgodnieniu z Zamawiającym Opinię.

§ 8

  1. Pracami Zespołu Oceniającego kieruje Kierownik Zespołu Oceniającego.
  2. Kierownik Zespołu Oceniającego organizuje pracę Zespołu Oceniającego, w szczególności jest odpowiedzialny za terminowość, ostateczną treść Opinii, formułowanie wyjaśnień do sporządzonej Opinii oraz uczestniczy w postępowaniach mających związek z opracowaną opinią.
  3. W przypadku pojawienia się wątpliwości mogących mieć wpływ na ocenę operatu szacunkowego lub innych opracowań wymagających wyjaśnienia przez ich autorów, Kierownik Zespołu Oceniającego kieruje do tych autorów za pośrednictwem poczty elektronicznej lub w inny sposób wniosek o udzielenie stosownych wyjaśnień w terminie 7 dni od daty otrzymania wniosku.
  4. Jeżeli ocena operatu szacunkowego lub innych opracowań następuje na potrzeby organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości, wniosek o udzielenie wyjaśnień Kierownik Zespołu Oceniającego kieruje do autora/autorów, jeżeli został/li wcześniej poinformowany/ni o wszczętym postępowaniu oceniającym, stosownie do § 7 ust. 7 Regulaminu.
  5. Wyjaśnienia autora/autorów operatu szacunkowego lub innych opracowań udzielone w trybie ust. 3, zamieszcza się w treści Opinii wraz z odniesieniem się Zespołu Oceniającego do udzielonych wyjaśnień.
  6. Jeżeli wyjaśnienia autora/autorów udzielone w trybie ust. 3 nie są wystarczające do rozstrzygnięcia istotnych wątpliwości, Zespół Oceniający może zorganizować spotkanie wyjaśniające z autorem/autorami. Spotkanie to może być zorganizowane w siedzibie Stowarzyszenia lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
  7. Z czynności wykonywanych w ramach spotkania wyjaśniającego sporządza się protokół, którego kopię dołącza się do Opinii, a oryginał pozostaje w aktach Komisji Opiniującej.
  8. W przypadku, gdy autor opiniowanego operatu szacunkowego lub innych opracowań uchyla się od złożenia stosownych wyjaśnień, lub uzyskanie wyjaśnień z innych uzasadnionych przyczyn jest niemożliwe, Opinię sporządza się bez wysłuchania wyjaśnień autora/autorów.
  9. Przewodniczący albo za zgodą Przewodniczącego, Kierownik Zespołu Oceniającego, może zasięgnąć opinii eksperta z danej dziedziny, jeżeli jest to niezbędne do dokonania oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego lub innych opracowań.
  10. Wynikiem prac Zespołu Oceniającego może być ocena operatu szacunkowego lub innych opracowań:

– pozytywna,

– negatywna.

Ocenę pozytywną uzyskuje operat szacunkowy lub inne opracowanie, w treści których nie stwierdzono nieprawidłowości mających wpływ na wynik wyceny.

Ocenę negatywną uzyskuje operat szacunkowy lub inne opracowanie, w treści których stwierdzono nieprawidłowości mające wpływ na wynik wyceny, w szczególności:

– niewłaściwego ustalenia stanu i przeznaczenia nieruchomości,

– nieprawidłowej analizy rynku, która skutkuje naruszeniem metodycznych zasad wyceny,

– nieprawidłowo zastosowanej metodyki wyceny wynikającej z UGN, Rozporządzenia i innych aktów prawnych oraz Standardów zawodowych, o ile dany Standard stanowił podstawę metodyczną wyceny.

  1. Projekt Opinii Kierownik Zespołu Oceniającego przekazuje Przewodniczącemu.
  2. Przewodniczący przesyła drogą elektroniczną lub inną projekt Opinii autorowi/autorom operatu szacunkowego lub innych opracowań wraz z informacją o możliwości złożenia merytorycznie uzasadnionych uwag do projektu Opinii w terminie 7 dni od daty otrzymania.
  3. Jeżeli ocena operatu szacunkowego lub innych opracowań następuje na potrzeby organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości, projekt Opinii przesyłany jest do autora/autorów, jeżeli został/li wcześniej poinformowani o wszczętym postępowaniu oceniającym, stosownie do § 7 ust. 7 Regulaminu.
  4. W przypadku braku możliwości ustalenia adresu, na który można przesłać projekt Opinii, Przewodniczący odstępuje od przeprowadzenia tej czynności, sporządza stosowny protokół z podjętych czynności, który dołącza się do egzemplarza archiwalnego Opinii.
  5. W przypadku niezłożenia uwag do projektu Opinii przez autora/autorów operatu szacunkowego lub innych opracowań w terminie określonym w ust. 12, Przewodniczący informuje Kierownika Zespołu Oceniającego o zakończeniu postępowania. Kierownik Zespołu Oceniającego przekazuje niezwłocznie Przewodniczącemu Opinię podpisaną przez członków Zespołu Oceniającego wraz ze zgromadzoną dokumentacją.
  6. Opinia podpisana przez Zespół Oceniający i Przewodniczącego przesyłana jest Zamawiającemu, a autorowi/autorom przesyłana jest wersja elektroniczna. Opinia nie może być udostępniana innym osobom. Egzemplarz archiwalny Opinii wraz ze zgromadzoną dokumentacją (załącznikami) pozostaje w archiwum Komisji Opiniującej.
  7. Jeżeli ocena operatu szacunkowego lub innych opracowań nastąpiła na potrzeby organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości, Opinia jest przesyłana do autora/autorów, jeżeli został/li wcześniej poinformowani o wszczętym postępowaniu oceniającym, stosownie do § 7 ust. 7 Regulaminu.
  8. Korespondencję związaną z opracowaniem Opinii podpisuje Przewodniczący. Korespondencję związaną z wydaniem opracowanej Opinii Zamawiającemu i autorowi/autorom podpisuje Prezes lub Wiceprezes Zarządu.

§ 9

  1. W przypadku złożenia przez autora/autorów operatu szacunkowego lub innych opracowań uwag do projektu Opinii, Przewodniczący przekazuje otrzymane uwagi wraz z stanowiskiem Zespołu Oceniającego i zgromadzoną dokumentacją Przewodniczącemu Kolegium Arbitrażowego. O złożeniu uwag do projektu Opinii Przewodniczący informuje Zarząd.
  2. Przewodniczący Kolegium Arbitrażowego informuje autora/autorów operatu szacunkowego lub innych opracowań o konieczności dokonania opłaty, o której mowa w § 10 ust. 6 Regulaminu za rozpatrzenie wniesionych uwag.
  3. Kolegium Arbitrażowe może wnioskować do autora/autorów operatu szacunkowego lub innych opracowań oraz Zespołu Oceniającego o udzielenie stosownych informacji, a także uzyskiwać dodatkowe informacje od eksperta, o którym mowa w § 8 ust. 9 Regulaminu.
  4. Stanowisko Kolegium Arbitrażowego w sprawie uwag autora/autorów operatu szacunkowego lub innych opracowań do projektu Opinii przyjmowane jest przy udziale co najmniej 3-ch członków Kolegium zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów, rozstrzygający głos należy do Przewodniczącego Kolegium.
  5. Kolegium Arbitrażowe rozpatruje złożone uwagi autora/autorów operatu szacunkowego lub innych opracowań do projektu Opinii w terminie 30 dni od daty uiszczenia opłaty, o której mowa w § 10 ust. 6 Regulaminu.
  6. W przypadku stwierdzenia przez Kolegium Arbitrażowe niezasadności uwag zgłoszonych przez autora/autorów, odpowiednie zastosowania mają regulacje zawarte w § 8 ust. 16-18 Regulaminu. Dodatkowo, autorowi/autorom operatu szacunkowego lub innych opracowań przesyła się stanowisko Kolegium Arbitrażowego.
  7. W przypadku stwierdzenia przez Kolegium Arbitrażowe zasadności uwag zgłoszonych przez autora/autorów operatu szacunkowego lub innych opracowań, Stanowisko Kolegium Arbitrażowego przekazywane jest Przewodniczącemu i Kierownikowi Zespołu Oceniającego celem stosownego uwzględnienia w treści Opinii.
  8. Projekt Opinii uwzględniający stanowisko Kolegium Arbitrażowego przekazywany jest przez Kierownika Zespołu Oceniającego Przewodniczącemu, który następnie udostępnia projekt Opinii Przewodniczącemu Kolegium Arbitrażowego. W przypadku braku zastrzeżeń do projektu Opinii ze strony Kolegium Arbitrażowego, odpowiednie zastosowania mają regulacje zawarte w § 8 ust. 16-18 Regulaminu.
  9. W przypadku gdy współautorem projektu Opinii, do której zostały złożone uwagi przez autora/autorów operatu szacunkowego lub innych opracowań jest członek Zespołu Oceniającego, będący jednocześnie członkiem Kolegium Arbitrażowego – wyłącza się on z rozpatrywania sprawy w ramach Kolegium Arbitrażowego.

§ 10

  1. Opinia prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego lub innych opracowań dokonywana przez Komisję Opiniującą jest odpłatna.
  2. Podstawą do ustalenia przez Przewodniczącego odpłatności za sporządzoną Opinię i wynagrodzeń dla autorów Opinii są „Zasady odpłatności za sporządzanie Opinii” przyjęte przez Zarząd w formie uchwały.
  3. Kalkulacja wynagrodzenia za sporządzenie Opinii stanowi załącznik do umowy z Zamawiającym lub wniosku o wydanie stosownego postanowienia właściwych organów państwowych o powołaniu Stowarzyszenia do oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego lub innych opracowań.
  4. Na koszty postępowań związanych z oceną prawidłowości sporządzenia operatów szacunkowych lub innych opracowań składają się wynagrodzenia członków Zespołu Oceniającego, Przewodniczącego i Kolegium Arbitrażowego, koszty przejazdów, koszty pozyskania niezbędnej dokumentacji i danych, ewentualnych ekspertyz, ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej oraz koszty ogólne ponoszone przez biuro Stowarzyszenia.
  5. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek Przewodniczącego, przystąpienie do sporządzenia Opinii może być uwarunkowane wpłaceniem przez Zamawiającego zaliczki w wysokości do 90 % wynagrodzenia. Nie dotyczy to Opinii sporządzanych w wyniku postanowień organów państwowych.
  6. Oplata za rozpatrzenie przez Kolegium Arbitrażowe uwag zgłoszonych przez autora/autorów do projektu opinii ma charakter ryczałtowy i jest ustalana przez Zarząd w formie uchwały. Przyjęta przez Zarząd w danym roku wysokość opłaty nie może przekraczać 50 % kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z III kwartału po-przedniego roku w sektorze przedsiębiorstw, ogłoszonej przez Prezesa GUS.
  7. W przypadku stwierdzenia przez Kolegium Arbitrażowe zasadności uwag zgłoszonych przez autora/autorów operatu szacunkowego lub innych opracowań, w związku z czym następuje zmiana kategorii oceny w Opinii z negatywnej na pozytywną, autorowi/autorom przysługuje zwrot poniesionej opłaty z tytułu złożenia uwag do projektu Opinii.

Rozdział IV

Postanowienia końcowe

§ 11

  1. Nadzór nad działalnością Komisji Opiniującej sprawuje Zarząd.
  2. Dla ważności oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, dotyczących praw i obowiązków majątkowych w zakresie działalności Komisji Opiniującej wymagane są dwa podpisy osób wchodzących w skład Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa oraz Przewodniczącego Komisji Opiniującej.
  3. Obsługę biurową Komisji Opiniującej prowadzi biuro Stowarzyszenia.
  4. Zarząd zapewnia ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z tytułu działalności Komisji Opiniującej.
  5. Komisja Opiniująca odbywa corocznie minimum jedno posiedzenie plenarne. Obecność członków Komisji Opiniującej na tych posiedzeniach jest obowiązkowa.

§ 12

W przypadku zmiany przepisów prawa lub Standardów zawodowych w zakresie spraw objętych Regulaminem, postanowienia niniejszego Regulaminu objęte zmianami tracą ważność.

§ 13

  1. Regulamin Komisji Opiniującej ŚSRM w Kielcach wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Walne Zebrania ŚSRM w Kielcach.
  2. Traci moc Regulamin Komisji Opiniującej ŚSRM w Kielcach uchwalony przez Walne Zgromadzenie ŚSRM uchwałą Nr 2/2005 z dnia 05 czerwca 2005 r. z późniejszymi zmianami.